מהו הסטיילינג הנכון לריאיון עבודה?

המאמר נכתב באדיבות מיכל ששון – מאסטר באומנות האיפור והסטיילינג ומדריכה בתחומים אלו

לאחר שעברתם על דפי קו"ח של המועמדים הפוטנציאליים למשרה הרצויה, הסינון הבא הוא כמובן ריאיון העבודה. המטרה היא התרשמות טובה יותר, כשאתם נפגשים פנים אל פנים עם המועמד, אתם מקבלים למעשה את האנרגיה, מה שהאדם משדר ומשרה וכו'… אתם בוחנים את המועמד כאילו הוא המותג של עצמו. את מה שכתוב בקו"ח ואת הניסיון כבר קראתם, לכן לחלק זה פחות חשיבות כעת. בשלב זה ההתרשמות היא יותר ויזואלית ואנרגטית, במודע או לא במודע מצדכם. 

למעשה הרושם הראשוני נקבע כבר בשניות הראשונות כשאתם פוגשים במועמד. ונכון המשפט המפורסם, שאין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני. אין ספק שרישול, הזנחה וחוסר אסתטיקה, מעידים לא מעט על האדם, על אופיו ותכונותיו ולבטח ייצרו השלכות שליליות לאותו המועמד, שבחר להופיע כך לריאיון העבודה או לא לטפל בנושא זה. ומאידך, מועמד אשר יכבד את המעמד, ישקיע במראה ויחד עם זאת ישדר ביטחון, נינוחות, קלילות, חינניות ואנרגטיות, לא תוכלו שלא להתרשם ולהיות מושפעים לטובה ממנו.

אז מהו הסטיילינג הנכון? המראה הכללי צריך להיות מטופח ואסתטי אשר יוצר ומעביר את התדמית הנכונה למקום ולסוג המשרה, ע"י התאמת סגנון לבוש ייצוגי בתוספת סטיילינג עם "קריצה" אישית של האופי ותכונות שחשוב לכם לקבל ולדעת על המועמד, כמו: סמכותיות, רעננות וחדשנות, אמינות וכו'…
כל מראה ובחירת כל סטיילינג משדר! הנוסחה הנכונה היא יצירת מראה נקי, נעים לעין, אלגנטי וסולידי של לבוש מוקפד ומכובד ובו בזמן מעניין, עם טוויסט קטן עכשווי ומעורר השראה.
איך עושים זאת המועמדים הנכונים לתפקיד ולמשרה הרצויה?
• התארגנות מבעוד מועד, הצעד הראשון מתחיל כבר מיום קודם. הם לא משאירים את ההחלטות של מה ללבוש? מה לנעול? ואיזה שילוב אקססוריז יתאים לאותו בוקר הריאיון. כדי לא להתארגן בלחץ ושהבחירות יהיו נכונות וטובות יותר. וכך זה נראה השילובים, האביזרים, המידה הכל נראה נכון, מדויק ומוקפד.
• סידור גבות ושפם, לנשים בעלי מראה גבות מסודר ונקי הדבר ישדר סדר, ניקיון, אסתטיקה ואין ספק שמחמיא יותר. גילוח, או סידור ועיצוב הזקן לגברים, יעביר תחושה נקייה ומסודרת ואין ספק שתכבד את המעמד ותהיה נכונה יותר.
• היגיינה, הצעד החשוב והחובה ביותר. תחושת הניקיון והרעננות של מקלחת טובה של המועמד תורגש ותקבלו מכך את הניחוח הנעים. ובנוסף ניחוח טוב של בישום עדין ו/ או דאורדורנט בריח נעים יתקבלו בברכה, אך לעומת זאת, ריחות חזקים ומכמויות בישום גדולות יכולות לא לקלוע לטעמכם האישי ויוציאו מריכוז אתכם ובכך ישרתו את המועמד לרעה. לכן מומלץ להשתמש במידה ולבחור בריח קל ועדין.
• כפות ידיים וציפורניים, נקיות, מסודרות ומטופחות לנשים וגברים יחד. ללא שאריות לק ישן ומתקלף. ואם המועמדת תבחר למרוח לק, הגוונים העדינים, הבהירים והסולידיים כמו: ניוד, פנינה, פרנץ' יתקבלו הכי טוב ונכון. מעט קרם לחות לטיפוח הידיים של הנשים והגברים יעניקו תחושה נעימה בעת לחיצות הידיים, שסביר להניח שיהיו בפגישה. ואף על פי שהנכם מתרכזים בפניהם של המועמדים, יש לשים לב גם לכפות הרגליים, לכן נשים הנועלות סנדלים, צריכות לדאוג לטיפוח הציפורניים גם ברגליים.
• שיער, חפיפת השיער, סידורו ועיצובו. אין צורך במראה מתאמץ מידיי כמו השקעה בתסרוקת ערב לדוגמא. מראה נקי, מטופח ומסודר יעשה את העבודה. למשקיעניות פן חלק במידה והשיער חלק מטבעו או סידור התלתלים באם היא מתולתלת. ולכל אלה הרגילות והמעדיפות שיער אסוף, ניתן לאסוף את השיער רק להימנע מקליפס או מסיכות או גומיות צבעוניות. וכמובן חידוש צבע ושורשים או תיקון תספורת שאינה נכונה ומחמיאה חשובה ויש לטפל בכך מבעוד מועד.
• איפור, לנשים וכן נכון גם לגברים. מטרתו בעיקר לטשטוש והסתרת פגמים ולהחמיא ולהדגיש נתונים טובים. איפור עדין, קליל וטבעי. ואף למועמדים הייתי ממליצה לקחת בתיק גם כמה מוצרי איפור לתיקונים ומראה קטנה.
• לבוש, שלושת הדברים הכי חשובים בנושא הבגד הם: ניקיון, גיהוץ והמידה הנכונה. בגדים בלויים, עם כתם, מקומטים, צמודים מידיי, קצרים מידיי, גדולים כמראה השק, לא יחמיאו לגוף ולמסר שאתם מקבלים. בגדים מעבירים ויכולים להטפס נכון או לא נכון בעינכם ויש להם השפעה לא קטנה ברושם שאתם מקבלים מאותו מועמד שנמצא מולכם. נקודה נוספת לנשים, שלא מעט טועות בכך ועושות בחירה מוטעיית בבחירת הבגד שהן שוכחות שאתו הן תצטרכנה להתיישב או להתכופף מעט, הבגד חייב להיות מונח טוב על הגוף ונוח, לא קצר או פתוח מידיי ושלא נחשפים איברים אותם רצוי להשאיר מכוסים במעמד זה. בחירת ביגוד נכון והולם צריך להתאים ולהחמיא לכל אחד ואחת. יש להתייחס לגזרות מחמיאות עפ"י מבנה גוף, לצבעים המחמיאים, התאמה לאופי התפקיד והמשרה ולמסר שאנו רוצים להעביר כמו: מקצועיות, ייחודיות וסגנון, אמינות וכו'… בראיונות עבודה למשרות היותר ייצוגיות, עם הקפדה על תדמית יותר קלאסית-סולידית ועסקית-ניהולית, הבחירה הנכונה היא בסטיילינג שמשדר בטחון, עוצמה, סמכותיות ואלגנטיות. המראה צריך להיות מחויט ואלגנטי לפחות בחלק מההופעה של הבגדים. הבדים הנכונים יכולים להיות אריג, צמר, משי, ואפילו עור. הבדים הלא מומלצים הם המבריקים כמו: לייקרה, מנצנצים כמו: פייטים, או פשוטים כמו: טריקו. במידה והבחירה היא ג'ינס, האופציה היחידה שתתקבל היא ארוך, חלק, ללא שפשופים, ללא קרעים, קלאסי, שחור או כחול כהה. לחלק התחתון – גברים: עדיף מכנסיים מחויטים שמונחים טוב על הגוף, או במראה החצי אלגנטי עם ג'ינס בתנאים שציינתי קודם. לא מכנסיים קצרים ולא צבעוניים.
נשים: עדיף מכנסיים מחויטים או חצאית בגזרת עיפרון או A עד הברך. לא טייטס וללא הדפסים או טקסטורות בולטים.
לחלק העליון – גברים ונשים: עדיפה חולצה מכופתרת חלקה, בהדפס אחיד, או טקסטורה עדינה. לא פסים צפופים או נקודות צפופות ולא בצבעים עזים, זרחניים או בוהקים. הצבעים המומלצים בהירים או ניטרליים וצבעי חמים לבהירי גוון עור הפנים כמו: אפור או כחול כהה. נשים, ללא מחשוף פתוח מידיי או שקוף(כמו תחרה) מלפנים או מאחור, לא גופיה ולא סטרפלס.
גם בחירת הצבעים חשובה. צבעים משדרים. השחור למשל, משדר חוזק ועוצמה. הלבן, מעביר תחושה של ניקיון, טוהר, כנות, פתיחות ועניני. השילוב הקונטרסטי של השניים ובכלל של צבעים קונטרסטיים מומלץ כיוון שהדבר משדר סמכותיות. הכחול הכהה מעביר שמרנות, נאמנות, יציבות ומקצועיות. אותו מומלץ לשלב דווקא עם צהוב שמשדר רעננות וחדשנות. התכלת והצהוב הבהיר מעבירים פתיחות ואמינות והניטרליים: אפור, אופוויט, בז', ניוד, שמנת… משדרים מחשבה בהירה, אלגנטית וביטחון. דוגמא למערכת לבוש מומלצת ונכונה לגבר: מכנסיים מחויטים בגוון כהה, חולצת כפתורים בגוון בהיר בתוספת ז'קט מחויט, שלא ארוך מידיי, בגוון כהה כמו המכנסיים או מעט בהיר יותר. הז'קט יכול להיות רלוונטי בהתאם לאופי המשרה ולא מחייב בקיץ. בארצנו העניבה לא נפוצה למעט באירועים מיוחדים (ולטעמי חבל). חגורה דקה ושעון מתכת להשלמת הלוק יוסיפו סטייל בהחלט.
דוגמא למערכת לבוש מומלצת לאישה: מכנסי צמר מחויטים בגוון כהה, חולצת משי רכה, בהירה וחלקה עם טוויסט מעניין (יכול לבוא לידי ביטוי בצווארון או בהדפס קטן מעניין), בשילוב ז'קט עור בגוון קאמל, אפור או בז'. ובנוסף אקססוריז רגועים ולא בולטים במיוחד.
טיפ שאני ממליצה ללקוחות שלי: בחירת חולצה בצבע העיניים, ע"מ לרכז את עיני המראיין ישירות אל עיניי המועמד.
• אקססוריז, זהו האלמנט של הוספת הצבע והעניין ללוק, בייחוד אם מדובר בלוק של שחור. גם בחלק זה הרושם הנכון הוא: פחות זה יותר. לא מראה עמוס ומוגזם ולא מראה של אקססוריז המושכים יותר מידיי תשומת לב.
האקססוריז יכולים להיות: תכשיטים, שעון, חגורה, מטפחת, תיק, סיכת דש… בהם מביאים המועמדים לידי ביטוי משהו קטן שמוסיף עניין לבגד הרשמי והייצוגי היכול להיות קצת משעמם. לגבר, מקסימום תכשיט אחד ולאישה, לכל היותר שלושה הם המידה הנכונה.
• נעליים, נקיות ומצוחצחות. לגברים: המראה המומלץ הוא שצבע החגורה והתיק יהיה זהה לצבע הנעליים. לא סנדלים ולא כפכפים. לנשים: נעליים עם לפחות קצת עקב או פלטפורמה, בשביל ההרגשה וכמובן לתוספת של הלוק והסטייל.
• טיפ נוסף המומלץ למועמדים אשר חשוב לא מעט ובעל השפעה שיכולה להיות נעימה או מאוד לא נעימה, הוא לא לאכול מאכלים המשאירים ריח פה לא נעים טרם הריאיון.
• ועוד משהו קטן אבל גדול, חשוב מאוד כי כמה שנראה לנו שאין לדבר השפעה ושאינו עובר ההיפך הוא הנכון. מחשבות, חששות או טרדות החיים העוברים במחשבותיו של המרואיין יכולים ממש להשפיע אנרגטית ולעבור אלכם ואז אתם מרגישים שהמרואיין "לא שם" לא ממש אתכם ויכול להתקבל רושם של מישהו קצת "מעופף". לכן אני תמיד ממליצה להשאיר אותם מחוץ לדלת הכניסה לריאיון ויותר להתרכז במסר המילולי והלא מילולי אותו הם רוצים להעביר אלכם. הרי המטרה היא לשדר אלכם ביטחון ואנרגיות טובות וגבוהות ורק בזה הם צריכים להתרכז.

אני מאחלת למועמדים לעבור את הריאיון עם המון סגנון ולכם המראיינים לעשות את הבחירות הנכונות, הטובות והלויאליות למערכת שלכם.


מיכל ששון, מאסטר באומנות האיפור והסטיילינג ומדריכה בתחומים אלו. אני אוהבת את היצירה באומנות היופי והסטייל. בעבודתי אני מדגישה את היופי הקיים ומוסיפה סגנון לכל אחד ואחת.
דרגת מאסטר באיפור: ביוטי, כלות, איפור ערב לאירועים, אופנה, פנטזיה ואפקטים מיוחדים (במה, טלוויזיה וקולנוע) וסטיילינג ליצירת הרמוניה במראה השלם.
ומדריכה הדרכות אישיות וקבוצתיות כמתנת יום הולדת, להפעלת ימי הולדת ומסיבות רווקות וסדנאות לאירועי חברה גדולים והשתלמויות של וועדי עובדים, מתנסים, בתי ספר לתקשורת ולמשחק ועוד..