סיפור אמיתי מהחיים על התפתחותה של חברת תוכנה – יתרונות וחסרונות מיחשוב עננים ו SAAS

המאמר נכתב באדיבות ליאור בן דרור, סמנכ"ל חברת Niloosoft מפתחת מערכות SAAS לניהול הגיוס ומשאבי אנוש

לפני שנתחיל בסיפור אשמח להבהיר את הביטוי מיחשוב עננים. מהו מחשוב עננים?
ענן מחשוב או מחשוב בענן (באנגלית: Cloud computing) הוא פיתוח המאפשר להשתמש בכוח עיבוד ומחשוב דרך רשת האינטרנט.
הביטוי "ענן" הוא דימוי לרשת האינטרנט המבוסס על הצורה הגרפית בה מתארים את הרשת בתרשימי זרימה (Computer network diagram). בענן המחשוב נמצאים הנתונים והלוגיקה העסקית של מערכות המחשוב בשרתים במרכזי מחשבים והם מופעלים מיחידות קצה מרוחקות. כתוצאה מכך אין המשתמשים צריכים לרכוש ולנהל משאבי ומערכות מחשוב ובמקום זאת שוכרים אותה כשירות מספקים שמעמידים כוח מחשוב שהגישה אליו תהיה מרחוק דרך האינטרנט. מאפיין זה מאפשר להימנע מהוצאות גדולות על רכישת ציוד ותוכנות תשתית ומהצורך לנהל אותן. ענן המחשוב מאפשר למשתמש שליטה ווויסות של עוצמת המחשוב הנדרשת, כך שבעיתות עומס ניתן לשכור כוח מחשוב גבוה יותר ובעיתות רגיעה להקטין את ההוצאה. בחלק מהמימושים של התפיסה גם נחסך הצורך לפתח או לנהל יישומים.
המשתמש בענני מחשוב עשוי להיות ארגון גדול, ארגון בינוני או קטן או אדם בודד. הספק הוא בדרך כלל חברה גדולה, שפיתחה תשתיות מתאימות ומספקת שירותים למספר גדול של משתמשים. המשתמש משתמש בשירותי הספק באמצעות האינטרנט מבלי צורך לדעת על הסביבה הטכנולוגית בה ממומשים שירותים אלה.

החזון של ענן המחשוב הוא לאפשר למשתמשים להתחבר לכל שירותי המחשוב להם זקוקים באמצעות האינטרנט, באופן דומה להתחברות לרשת חשמל. (Wikipedia).

תחילת הסיפור:
לפני כשבע שנים בשנת 2003 פתחתי יחד עם עוד שותף חברת תוכנה, השותף שלי, נימרוד רונן, מומחה בכלים אוטומטים, פיתח טכנולוגיה ייחודית בעולם שמפענת ומתקיית קורות חיים באופן אוטומטי לחלוטין. אני הייתי אחראי על השיווק והפצת המערכות.
הנושא עניין אותי כיוון שהפיתוח היה חדשני ביותר וחברות שהגעתי אליהם עדיין העסיקו קלדניות שעשו את המלאכה.
החברות מאוד התרשמו מאיכות הדיוק של הכלים האוטומטים והתחילו לעבוד עם המערכת שחסכה שעות רבות של הקלדת נתונים, שילוב של בינה מלאכותית לפיענוח מסמכי קו"ח יחד עם טכנולוגיה ייחודית של מנוע חיפוש שפיתחנו איתרה בקלות ובמהירות את המועמדים הטובים ביותר, וכך חברות שגייסו באופן מסיבי התחילו להשתמש במערכות שלנו והצליחו מאוד. גם באותה תקופה המערכות שלנו היו אינטרנטיות לחלוטין, השתדלנו תמיד לעבוד על הטכנולוגיות המתקדמות ביותר שיש, אולם את ההתקנה ביצענו תמיד על שרת מקומי של הלקוח, לאחר שהגענו למסה גדולה של לקוחות התחלנו להיתקל בבעיה מאוד קשה, הבעיה היתה כיצד לשדרג את כל הלקוחות הללו, לדוגמא, שדרוג חברה עם 100 לקוחות, עם 2 אנשי תמיכה יכל לקחת מעל חצי שנה להגיע לכולם במקרה הטוב. ועד שכבר שידרגנו את כולם יצאה גירסה חדשה ושוב צריך לצאת לדרך, המרדף האין סופי אחר גירסאות ושידרוגים גרם לביזבוז זמן יקר גם ללקוחות שלנו וגם לנו.
באמצע 2007 החלטנו שזהו זה! הקץ למרדף ! והתחלנו לפתח מערכת חדשה לחלוטין במקביל לפיתוח המערכות הקיימות.
המערכת החדשה שפיתחנו היתה במודול SAAS מיחשוב עננים מלאת ולא רק מערכות אינטרנטיות, בתחילת 2010 סימנו את הפיתוח והבדיקות הראשונות והתחלנו לעלות לקוחות חדשים על המערכת החדשה,
היתרונות היו ברורים, ראשית בתהליך פתיחת לקוח חדש, במקום תהליך שעד אז היה לוקח כמה שעות ולעיתים כמה ימים נכון להיום לוקח 2-3 דקות.
כמו-כן לשדרג 100 או 1000 לקוחות זה עניין של שלוש ארבע שעות מקסימום. הלקוחות מאוד מרוצים כיוון שהיום הם מקבלים גירסה כל שבועיים. מי בעבר חלם שזה יהיה אפשרי.

יתרון נוסף: למרכות מיחשוב עננים החברה יכולה להשקיע ברכיבים חיצונים אפילו יקרים מאוד בלי להעמיס את העלות של הרכיבים החיצונים על הלקוח.
יתרון נוסף: ללקוח אין עלויות חומרה ותשתיות כלל, ובנוסף לכך הלקוח לא צריך להחזיק אנשי system שיתחזקו את המערכת, המערכות מנהלות באופן קצועי ע"י החברה שפיתחה את השירות ורוב הסיכויים שהחבה תידאג לסביבת מיחשוב אידאלית שהאפליקציה תוכל לתפקד בתוכה באופן אופטימלי.
חיסרון: כאשר ישנה בעיה כלשהי כל הלקוחות סובלים מאותה בעיה ולכן יש נחיצות רבה מאוד לפתור את הבעיה במהירות האפשרית, נחיצות זאת גורמת לאנשי ה system לחוש אחריות רבה לטפל בבעיה במהירות האפשרית, זוהי לא בעיה רק של לקוח אחד זוהי בעיה משותפת לכולם. חיסרון זה יכול לגרום לכך שבמקרים קיצונים שבו המערכות מתרסקות ואז אף אחד לא יכול לעבוד.
חיסרון נוסף: אחד החיסרונות הגדולים הוא שמערכות כאלו הם מאוד מורכבות וכאשר אתה נתקל בלקוח שכן מתעקש על התקנה מקומית זה יכול להיות כרוך בעלות של 20 אלף דולר רק להתקנה, ולעיתים לקוחות כאלו אתה לפעמים נאלץ לוותר עליהם. כמו כן ישנם שינויים שלקוחות מבקשים שמאלצים אותך עבור שינוי קטן לבצע שינוי ב 12 מאגרי מידע שונים.

לסיכום: כפי שבטח ניתן לזהות מהסיפור האישי שלי, אני ממליץ בכל לב לעבור למערכות הבנויות במיחשוב עננים, לעיתים התשלום גבוה יותר אולם מערכות כאלו בד"כ מגיעות מחברות יותר רציניות שפיתחו מערכת גדולה ומיקצועית, יש לוודא שאכן אתם לא הראשונים, שלא עושים עליכם פילוט ושהחברה איתה אתם חותמים על הסכם היא חברה רצינית עם לפחות עשרות לקוחות ועם וותק של מעל 5 שנים בשוק.
עדיף לשלם עבור שירות מיקצועי ולקבל עידכונים ושידרוגים כל שבועים שלוש, ולדעת שיש אבא ואמא למערכת, עם 99% זמינות, כמעט 0 תקלות, אין תירוצים, אין צורך להביא את איש המחשבים שלכם כדי לבדוק מה הבעיה ולמה המערכת לא עובדת.
אם יש אינטרנט המערכת אמורה לעבוד ב 100%, ואם היא לא עובדת זה לא בעיה אצלכם. מערכות מקומיות שלא ניתן לסמוך עליהם ב 100% ושצריך לחכות לשידרוג פעם בשנה לעיתים גורמות יותר נזק מתועלת לאירגון.

ליאור בן-דרור סמנכ"ל חברת Niloosoft מפתחת מערכות SAAS לניהול הגיוס ונשאבי אנוש באירגון